Nå har vi kommet til delen av kurset som omhandler alt som har med planlegging av hurtigseilas å gjøre. Det første vi går gjennom er begrensinger av fartøy og utstyr, vær sjø og nedsatt sikt og vannsport.
Fartøyet ditt har en god del begrensninger som setter premisser for hvordan du kan gjennomføre en tur i høy fart. Både fartøystype, montert utstyr og kapasitet på tanker utgjør en del. Hvor langt kommer du på en tank? Hvor kan du fylle drivstoff underveis? Så må du være sikker på om den teoretiske beregning er basert på erfaring eller antagelser.
Andre grenser kan være om du har en kartplotter eller radar. Fungerer alt av navigasjonslys? Er vannscooteren din utstyrt med kartplotter eller lys? Alle slike spørsmål, det kan være mange flere, bestemmer når, hvor og hvordan du kan gjennomføre en tur.
Når det blir mørkt, eller dårlig sikt, blir alt som er kjent ukjent. Dybdesynet endrer seg og det blir vanskelig å gjette avstander. Plutselig er det mange ting man ikke lenger ser. For eksempel staker, blåser eller andre flytende elementer.
Også når solen går ned vil lyset endrer seg og kanskje forblinde deg i en viss retning. Å fortsette i samme fart er da uforsvarlig. Du må til enhver tid se hvor du kjører og ta høyde for det man ikke ser. Planlegging er veldig viktig. Du kan enkelt finne ut når solen kommer opp og går ned gjennom yr.no eller andre værmeldingstjenester.
Å følge med på slike tjenester er viktig både før og mens man gjennomfører turen. Været kan endre seg fort. Husk å lete etter værmeldinger som gjelder for området du kjører i. Havtåke er noe du bør vite om før du kjører ut, og lage en plan for hva du gjør i slike tilfeller. Kan du lydsignalene?
Når man kjører med tube eller vannski bak fartøyet bør du være klar over at du ikke lenger kan manøvrere som før Det å stoppe opp går ofte fint, men en unnamanøver når en bak deg blir slengt i motsatt retning er oppskriften for en ulykke. Du bør derfor tenke nøye gjennom hvor og hvordan du skal gjøre det. Viktige punkt er:
Når det gjelder vannscooter må du være klar over om du bruker fartøyet som en del av vannsport eller om du er under transport. Driver du å kjøre fram og tilbake, og tester grenser hvor man kan falle av fartøyet er det viktig å ta de samme forhåndsregler som ved annet vannsport, selv om man ikke sleper noe(n) bak scooteren.