Teknikken for å komme raskest mulig opp i plan er det samme på alle planende fartøy. Trim motoren helt inn, slik at du har en negativ vinkel i forhold til skroget. Dette presser baugen ned og hjelper fartøyet opp i plan. Når båten planerer trimmer du ut til motoren er på lik linje med skroget. Det kan være noe variasjon her i forhold til fartøyets vekt, men i en ideell situasjon er det tenkt til at dette skal være området hvor fartøyet oppnår sin cruising-speed. Når man går for full fart er det vanligvis nødvendig å trimme enda lenger opp for å løfte baugen enda mer ut av vannet.
Flaps og interceptorer kan brukes til å justere for mer balanse.
Det er viktig å forstå at vektforandring skjer både når du gir gass, men også når du drar av gassen. Så fort du drar av gassen stuper baugen ned og kan du risikere tverring når du skal utføre en unnamanøver samtidig. I følgende video ser du en fiskebåt som holder godt over 50 knop når det går galt. Føreren oppdager for seint at han er på vei mot feil side av en stake og foretar en unnamanøver:
Du ser tydelig at føreren ikke er like kjent som passasjeren og venter på beskjed fra passasjeren før han gjør en kursendring. Det siste draget i rattet gjør at båten får en tverring, og etterpå fortsetter båten en god stund i sirkler. Dødmannsknappen ble nok ikke brukt. Her burde føreren ikke kjørt så fort siden han ikke kjente til farvannet. I tillegg viser det tydelig tunnelsynet når han blir opptatt med kartplotter, samtidig som han får et håndsignal fra passasjeren. Når han endelig ser signalet skjønner han at han må svinge unna. Spørsmålet forblir om det hadde vært mulig å passere staken på motsatt side, samtidig som han hadde dratt av gassen og fortsatte beint frem.
På en vannscooter som er drevet av en vannjet er det viktig å huske på at du har bakhjulstrekk. I tillegg er kraft vs. vekt forholdene gjerne slik at du har et stort kraftoverskudd. Man kan få til ekstrem akselerasjon og ved riktig kjøreteknikk er den ekstrem vendbar. For å få til dette er det viktig å bruke kroppsvekt for dynamisk kjøring.
Med bakhjulstrekk mener vi at en vannscooter er veldig følsom for gass-pådrag i svinger. Når man ligger i en sving, og plutselig øker farten ved å gi mer gass, kan du miste kontrollen veldig raskt når du ikke er forberedt på det. Du kan enten holde jevnt gass gjennom svinger eller rette kursen og så slippe gassen.
Med dynamisk kjøring mener vi at du må bruke hele kroppen til å kjøre en vannscooter. På en båt er det gjerne bare gass og rattbruk, og støtdemping som må til. På en vannscooter blir det mer som å kjøre motorsykkel. Hele kroppen må bevege seg i harmoni med scooteren. Man kan ikke forvente at en vannscooter svinger som du forventer når du bare bruker rattet.
På mange scootere er det installert et system som heter VTS. Systemet kan sammenlignes med trim på en båt og er til for å heve eller senke baugen. Med VTS skjer det gjennom å endre retningen på vannstrålen som kommer ut av vannjetten vertikalt. For å endre kurs på en vannscooter skjer det samme, men i horisontalt retning.
I mange tilfeller ved ulykker med vannscootere ser du at den som kjører gjerne ratter til, uten at det skjer noe særlig. Dette er fordi en vannscooter trenger vannstrømmen for å få til en sving. Men det er ikke logisk å gi gass, når man ser at det kan gå galt! Off Trottle Steering er en funksjon som gjør at en vannscooter gir gass av seg selv når rattet svinges helt ut til en av sidene. Det er viktig å vite om vannscooteren du bruker har denne funksjon eller ikke. Det er nettopp fordi det er så ulogisk at vannscooteren gir gass når du ikke forventer det.
OPAS – Off-Power Assisted Steering er et eldre system med samme formål om å beholde styring uten gasspådrag. Så fort du slipper av gassen senkes 2 finner ned i vannet på hver side av skroget som fungerer som mekanisk ror. Det skjer ikke bare ved sving men hver gang du slipper gassen. Man fant fort ut at systemet var langt fra ideelt da det var stor belastning på systemet, spesielt ved bølgekjøring.
iBR står for Intelligent Brake and Reverse og er et system som hjelper vannscooteren til å stoppe mye raskere enn scootere uten systemet. Dette skjer ved at man senker en reversering “bøtte” over vannstrømmen som kommer ut av vannjetten. Dette vises også under den praktiske delen av kurset for vannscooter.